Újság!
Betöltés...

Fűszernövényeim a kertben: Menta


Éppen itt az ideje, hogy a blog névadójáról is írjak pár szót.
Természetesen egy ital, a mojito miatt költözött be a kertbe, pontosabban a fűszernövény spirálba. Ha valakinek van mentája, akkor most biztos a fejét fogja. Mert ez a növény tényleg szeret terjeszkedni, csak én nem gondoltam volna, hogy ennyire. Már az első évben találtam belőle a fűszerspirál minden szegletében. Mivel szárazon raktam a téglákat egymásra, ezért nem volt gond kibontani és kitépkedni a felesleget.

Rákövetkező évben megfogadva a különböző helyeken olvasott tanácsokat, egy nagy cserépbe ültettem és azzal együtt ástam be a fűszernövény spirálba. Ennek az előnye, hogy nem tud a mentánk agresszívan terjeszkedik, de hátránya, hogy ha nem erősségünk a napi kannás locsolás, akkor szinte teljesen tönkre megy a növény - nálam ez történt. Hát igen egyik végletből a másikba estem.

Jelenleg visszakerült a fűszerspirálba, és versenyt terjeszkedik a citromfűvel. Én meg annyi mojito-t készítek nyáron amennyit csak bírok.

De milyen növény is a menta?
Legalább 18 fajtája van, amelyek mindegyike tartalmaz valamilyen mértékben menta olajat.
Talán először mindenkinek a Borsmenta jut eszébe rózsaszínes, vörös szárakkal, fogazott zöld levelekkel, és tarackoló gyökérzettel. Ennek a fajtának van a legtisztább aromája és ez az egyike a legfontosabb gyógyfüveknek.

Kertészeti szempontból könnyedén termeszthetjük a kertünkben és a balkonládánkban. De figyelembe kell vennünk, hogy magas tápanyag igénye van, ezért négy-ötévente újítsuk meg az ágyását, vagy évente pótoljuk a tápanyag igényét, ami elsősorban káliumban gazdag földet jelent.

Gyógyászati szempontból ezt a gyógynövényt hasmenésnél, influenzánál, idegi panaszoknál, gyomorfekélynél is használják. Állítólag néhány csepp mentalolaj a párologtatóban távol tartja a szúnyogokat. Én még nem próbáltam, de ha valamelyikőtöknek van már tapasztalata erről, akkor írjon.

Bár a fodormentának több fajtája is létezik (például: fodros levelű változat, marokkói), ennek ellenére a felhasználási módjuk azonos. Erős, de mégsem csípős menta íze miatt elsősorban édességekhez és üdítőkhöz, például tea készítéséhez használják fel ezeket a fajtákat.

Ananászmenta a nagy kedvencem. Ez igazából az almaillatú menták tarka levelű változata, csak valamilyen oknál fogva, úgy döntöttek, hogy édeskés illata az ananászéra emlékeztet. Sajnos az enyém már kipusztult a nagy gyökér konkurencia harc következtében. Közvetlenül a kerti étkező mellé ültettem, mert annyira szerettem az illatát és a tarka levelét is. Alapesetben ez egy erőteljes növekedésű növény és jó télállóságú, de legközelebb az előzőnél kényelmesebb helyet kell neki választanom. Gyümölcsös íze miatt ezt is inkább édességekhez ajánlott felhasználni.

Ha neked is sok a mentád, akkor íme egy alkoholos és alkoholmentes felhasználási mód:

MOJITO KOKTÉL Receptje:
5cl fehér rum
2cl cukor szirup
3-4 gerezd lime (zöld citrom)
5-6 levél menta
szódavíz
jégkocka

Tegyük a poharunkba a menta levelet, majd a zöld citromot és utána addig nyomkodjuk (például mézcsurgatóval), amíg levet nem enged. Ezután igény szerint mehet rá a jégkocka, arra a rum és a cukor szirup, majd végül a szódavíz. Hosszúkás nagyjából 3 dl-es pohárba érdemes elkészíteni és fantasztikusan hűsítő a legforróbb nyári estéken.

VIRGIN MOJITO KOKTÉL Receptje:
2cl cukor szirup
3-4 gerezd lime (zöld citrom)
6-8 levél menta
szódavíz
jégkocka

Tegyük a poharunkba a menta levelet, majd a zöld citromot és utána addig nyomkodjuk (például mézcsurgatóval), amíg levet nem enged. Erre ráöntjük a cukor szirupot, amire mehet igény szerint a jég és végül a szódavíz. Mindkét esetben hosszúkás kanállal jó alaposan fel kell keverni.

A szerző: Borbás Ágnes

A Dekor&Mentha blog elindítója, a Dekor&Mentha Shop megalkotója is vagyok. Írásaim mindenkinek szólnak, akinek fontos a szépség, aki szerint a szép része a kert, akár virágoskert, akár ehető kert.

Zöldségmagok, fűszermagok, virágmagok, virághagymák, kerti eszközök, kerti kiegészítők egyaránt megtalálhatók a Dekor&Mentha Shop kínálatában. Napi és ünnepi ötletekkel, meglepetésekkel, saját kertek versenyeivel szeretnék kedvében járni látogatóimnak, kertépítő társaimnak.

2 megjegyzés :

Ildi írta...

Én imádom a mentát bodzaszörpben is, nagyon fincsi. Aki szereti a szénsavas italokat, az pedig próbálja ki Sprite-ban. Mindkettő garantáltan felüdít a nyári kertészkedés közben.
Üdv: Ildi

Borbás Ági írta...

Köszi a Sprite tippet! Idei nyár újdonsága lesz nálunk a kerti bulikon. :))